MTB - Granskog

MTB - Granskog, träning för vuxna

Mera lera i Järfälla, oavsett väder så träffas vi på Onsdagar kl. 18:30 på parkeringsplatsen vid Granskog (https://goo.gl/LAEktr)

 

Hur länge: 1,5h vi är tillbaka ca. 20:00, medtag kraftfull belysning.

Underlag: Varierande (uppför, nerför, grus, stig, stenar, rötter, lera och knädjupa pölar)

Vad: Snurra runt i skogen.

Vem: Vem du än är ser vi till att du får roligt.

Ansvariga sigfinnare: Johnny, Wincent, Pawel eller någon annan. 

 

Välkomna!



Plats

MTB i Järfälla

 Samlingsplats

 

Onsdagar -  18:30 på parkeringsplatsen vid Granskog i Järfälla. (vuxenträning)

 

Lördagar -   Vinter - 10:00 vid  Café Säby Gård i Järfälla. (vuxenträning)

 

Lördagar -   Vår/höst - 10:00 vid  Café Säby Gård i Järfälla. (ungdomsträning)

 

Karta med samlingsplatser, det finns generellt gott om parkeringsplatser i direktanslutning till samlingsplatserna. Vid Säby Gård kan det hända att man får nyttja parkeringsplatser just i början av grusvägen precis när man svängd av asfaltsvägen.

 

Träningstider

Vi börjar i september och fortsätter fram till behovet av dubbdäck. Därefter trappas träningen ner då många växlar över till vintersporter. Vi börjar igen när isen på stigarna är borta och det inte finns behov av dubbdäck längre. Observera att det förekommer lopp, tävlingar och andra arrangemang som kan begränsa tillgängligheten på ledare därför kan vissa träningstillfällen ställas helt in.

 

Grupper

 

Ungdomar 8-16 år - Om det inte regnar, erbjuder vi möjlighet för ungdomar att komma ut i en egen grupp på lördagar. Vi är ute i ca 1,5h.  Vi förfogar över tre lånecyklar som TeamSportia i Barkarby tillhandahåller för ungdomar som vill prova på men kanske saknar en framdämpad cykel. Storlekar är 24”, 26” och 27,5”, för bokning information se längre ner. Observera att fotografering kan förekomma för att dokumentera och locka andra till träningar. Det är viktigt att gruppansvarig får veta om det förekommer barn/ungdomar som inte får fotograferas.

 

Vuxna - Gruppindelning sker på plats, oftast cyklar vi tillsammans med undantag när gruppen blir för stor.

 

Träningsupplägg

 

Om inget annat anges i kallelsen så gäller social cykling. Ute på stigen återsamlas gruppen med jämna intervaller. Ledar- och kvastcykel håller kontakt för att säkerställa att gruppen kan fortsätta vidare. Vid tekniska problem  hjälps vi åt tills vi kan fortsätta. Eventuella avhopp sker i samråd med gruppledarna. Att cykla i skogen är fysiskt krävande men roligt. Ambitionen är att vi adresserar teknik, styrka och kondition. Den exakta gruppindelningen sker på plats. Möjlighet till mer intensiva och tekniska pass kommer bero på efterfrågan och tillgången av stigfinnare med sådan kapacitet. På lördagar sker eftersnacket över en bulle på Caféet. 

 

Utrustning

 

Cykel - minimum krav är en cykel med dämpad framgaffel  samt  välfungerande fram och bakbroms. Generellt kommer en CX cykel (cyclo-cross) inte fungera och träningen riktar sig inte heller mot den cykelformen.

 

Olycksfallsförsäkring - Det är viktigt att känna till och respektera sin fysiska och tekniska kapacitet. Deltagande sker på egen risk. Varken Fredrikshof IF CK eller ledarna kan hållas ansvariga vid olycksfall. Medlemmar i Fredrikshof IF CK täcks av en extra olycksfallsfärsäkring.   

 

ICE - "In Case of Emergency", kontaktuppgifter till närmast anhörig i bakfickan. iPhone iOS 8 och framåt, slå på Medicinsk ID. Andra telefon tips.  Barn och ungdomar, en tejpbit med barnets namn och vårdnadshavarens mobilnummer.

 

Skydd - Hjälm är ett krav, inklusive föräldrar som deltar på ungdomsträningen. Glasögon som skyddar ögonen mot grenar rekommenderas starkt. Knä- och armbågsskydd samt handskar med knogskydd kan vara bra men är inte något krav.

 

Vätska - En flaska med rent vatten. Förutom att fylla på kroppens vätskedepåer kan rent vatten användas till att spola av lera vid tekniska problem eller tvätta sår med. Ta med hellre en gel eller en bar som energireserv i stället för sportdryck.

 

Punktering - ta med det som behövs så du kan laga din punktering. Ha även med klisterlappar eller punkteringskit, det händer att man får punktering både fram och bak. Ha det som rutin!

 

Belysning - Passen på onsdagar kommer kräva belysning ju längre in på hösten vi kommer. Två  lampor rekommenderas, en på styret och på hjälmen. Lamporna behöver ha en ljusstyrka på minst 1000 lm. Vi är ute runt 1,5h så under perioden behöver belysningen vara igång.

 

Snabblänk för kedjan - Bra att ha men ej nödvändigt, tar inte mycket plats men är guld värd om kedjan går av vilket den gör oftare än vad man kan tro. Även en kedjebrytare behöver finnas med. Du är snabbt igång och slipper gå till samlingsplatsen. Nån av stigfinnarna brukar ha med en länk så det kan gå och fixa fram ändå.  

 

Växelöra -  Bra att ha med men ej nödvändigt, växelöra skyddar bakväxeln mot totalhaveri, får man trassel i bakväxeln kommer växelörat med största sannolikhet gå av först och är relativt enkelt att byta på plats. Växelörat är ofta specifikt för din cykel så räkna inte med att du kan låna en. Saknar du en i reserv så hör med din cykelhandlare.

 

Cykeltvätt - Att cykla i skogen kan vara smutsigt därför är viktigt att cykeln blir rengjord efter varje tur. Att duscha med cykeln är kanske inte genomförbart. Ett tips är att åka direkt till OKQ8 och deras GDS (Gör Det Själv) där man kan spola av och rengöra cykeln. Undvik högtryckstvätt då vatten pressas in i delar som inte varit konstruerade att stå emot vatten under högt tryck t.ex. styrlager, vevlager, hjullager. Livslängden på dessa komponenter kan förkortas.

 

Vintercykling - Oftast cyklar vi i temperaturer ner till -15. Det är dock lite mer och tänka på vid låga temperaturer. Växelvajrar kan frysa p.g.a. fukt i höljen, viktigt att dessa är torra. Ställ ut cykeln i kylan några timmar och kontrollera att växlarna fungerar. Klädseln är att annat bekymmer, farten på stigen är inte hög så avkylningen mot kroppen pga. fartvinden blir inte lika påtaglig som vid landsvägscykling. Lager principen fungerar utmärkt, stäng inte in fukten, låt den komma ut. Gor-Tex är inget bra plagg för de som svettas mycket men kan vara grymt bra för andra. Experimentera med lager, börja med merinoull närmast kroppen och bygg på, det är OK och frysa de första 10 minuterna men när blodcirkulationen kommer igång kommer du njuta trots att det är -15 ute :-). Vatten i flaska fryser om det sitter på ramen. CamelBak fungerar om man kommer ihåg och blåsa tillbaka vätskan in i ryggsäcken. Träna gärna upp att stå emot instinkten att dricka. Det går och träna upp sig att inte dricka under 60 min. Om man behåller vätska genom att undvika svettas för mycket kan man dra ut till 90 och i extrema fall även till 120 min om den upplevda intensiteten är "lagom". Efter avslutat pass är det mycket viktigt att fylla på rejält med vätska så fort det bara går! 

 

Vid tekniska problem hjälps vi åt för att lösa problemet.

 

Bokning av ungdomscyklar

 

Under 2017 har vi 5st Crescent cyklar från TeamSportia i Barkarby för korttidslån.  Använd kontaktuppgifter nedan. 

 

Typ av terräng

 

Järfälla bjuder på en mycket varierande och kuperad terräng, allt från grusvägar, snälla stigar, rötter, stenar till rätt så tekniska partier.

  

Image-1.jpg

 

Avgifter och medlemskap

 

Alla är välkomna och cykla med oss. Vi tar inte ut någon avgift för själva träningen däremot ser vi gärna att du stödjer vår verksamhet genom att du blir medlem i föreningen om du tycker att det är roligt och cykla med oss. Medlemskapet gäller i ett kalenderår.

Det finns ungdoms, enskilt och familjemedlemskap och välja på.

1) Registrera dig här: http://www.fredrikshof.se/hem/registrera-anvandare
2) Du får ett lösenord via mail, ligga in sedan här : http://www.fredrikshof.se/hem/logga-in
3) betala familjemedlemskap, går via kort: http://www.fredrikshof.se/hem/mina-sidor/betala-medlemsskap


Registrerade användare med medlemsnummer  kan använda BG 5012-6796
Ange namn och medlemsnummer.

 

Försäkring

 

Fredrikshofs medlemmar omfattas av klubbens försäkring även vid  MTB träning.

 

Kontakt

 

pawel.josefsson@gmail.com tel. 0705441905

 

jarfalla-staket@fredrikshof.se

 

Fredrikshof Stäket/Järfälla på Facebook

Publicerad: 2017-07-31

Annonser
Windfree AccessRehab Umara 2017 Avonova Active Trimtex Cykelcity
Fredrikshof IF Cykelklubb är Sveriges största cykelklubb.
Klubben har träningar på landsväg, MTB och även CX.
Träningar utgår från bl.a. Brostugan/Mälaröarna, Farsta, Lidingö, Nacka, Slagsta, Stäket, Täby och Värmdö. Vi arrangerar Roslagshösten och Roslagsvåren.

Vår ambition är att hålla med ett utbud av träning som passar alla åldrar, typer och platser i Stockholm.

Postadress: Fredrikshofs IF Cykelklubb, Box 8075 163 08, SPÅNGA