Nybörjarträning racer och MTB
Mari
| 2010-07-29
Är det någon som vet ett gäng som cyklar racer och MTB i nybörjar tempo? Var och när kan man hänga med dem ut?
Samma fråga här!
Lotta
| 2010-07-29
Jag har samma fråga. Just köpt en hybrid åt racerhållet och gillar att cykla igen! Vill se vad jag kan prestera och om jag ska uppgradera till racer till våren. Vet ej om jag klarar 20-25 km/h varför en nybörjargrupp vore fint!
Prova
Stef
| 2010-07-30
Hej
Precis som inom de flesta sporter kör vi nybörjar start i början av säsongen.
22 - 24 i 3-4 mil är vad nybörjargrupperna ligger i tidig vår som lägst.
Saktare än så blir det nog aldrig, det är trots allt träning ;)
Vi har tyvärr inte ledare nog att hålla så många grupper att vi kan köra flera nybörjargrupper hela säsongen utan när de flesta nya blir bättre så ökar längden och farten.
Kör man saktare än 20 km/h så är cykelfrämjandet ett alternativ.
Hovet kör Torsdagar i Brostugan, när Göran är där, och Lördagar i Farsta lite lugnare grupper.
Förra veckan i Farsta delade vi mellangruppen till 2 och den ena gruppen höll ca 26-27.
Vid VH finns möjlighet att ta pendel och då blir sträckan ca 6 mil isf 8.
Att tänka på
I grupp klarar man ofta att köra lite högre hastighet än ensam (upptill 30%).
De flesta friska vuxna klarar att köra kring 25 km/h i grupp utan problem om man inte är väldigt otränad.
Så kom gärna och prova i Farsta imorgon, känns det som att det går för fort kan man bryta i Huddinge (ca 8km dit) och ta pendel tillbaks.
Bimbo-bikers
Lotta C
| 2010-07-31
Jag tycker att det också är värt att nämna Bimbo-bikers, framförallt till tjejer i Stockholmsområdet. Det är ett löst nätverk för cykeltjejer i Sverige och nivån är allt från nybörjare till supergrymma tävlingstjejer på landsväg och i skogen. Maila till bimbosarna och presentera dig, vad för typ av cykling du är intresserad av, ungefär vilka ambitioner och var du håller till och fråga efter sällskap. Du kan också föreslå en tid och plats och fråga om någon vill med.
Mer info på http://bimbobikers.juretic.nu