Mälaren Runt - det är skillnad
Tell
| 2010-07-26
Det är flera som anmält sig till Mälaren Runt, men ännu inte betalt. Som anmälningsdag räknas den dagen betalning inkommer på klubbens konto. Sista anmälningsdag är 2 augusti.
Många har frågat vad den nya medaljens tidsgräns om 10h42min motsvarar i Vätterntid. Har inget svar, men säger ändå att Simon Galle körde på plus 11 tim år 2009!
Medskickad länk: Mälaren Runt
Köra under 10:42
Amir
| 2010-07-29
Undrar om det finns intresse för ett gäng (helst 10-12 cyklister) med målsättning att cykla Mälarnrunt under 10:42.
Farten behöver inte vara särskilt hög. Ett snitt på runt 33-34 km/h är helt optimalt. Däremot skall det vara få stopp (helst 2-3 st.) om max 7 minuter per gång.
Hör gärna av er här på forumet så vi kanske blir ett gäng.
under 10,42 låter bra.
Christer
| 2010-07-30
Amir, Kul att någon annan har samma tankar som jag. Det tempot som du nämner skulle passa mig bra. Jag var rädd för att det bara skulle vara ett supersnabbt gäng förutom mastergrupperna. För egen del avvaktar jag väderleksutsikterna och efteranmäler mig om det ser hyfsat ut.
ev 10.42
Rikard
| 2010-08-01
Hej!
Kan tänka mig att pröva att klara under 10.42 om vi blir en grupp som har samma mål och med reservation för väder. jag backar givetvis av om jag känner att inte ork finns..
kanske
Peter
| 2010-08-02
kanske 10.42
Kanske 10.42 också
Danne G
| 2010-08-02
Har inte tränat riktat för Mälaren runt och har inte kört loppet tidigare. Form mässigt bör det ändå kunna gå men avvaktar, som övriga, väderutsikterna. Är försiktigt positiv att delta med ovan målsättning om vi blir några stycken.
instämmer
christophe
| 2010-08-02
lunch på golfbana är också lockande, men jag kan tänka mig försöka 10,42 :-)
tänkte bestämma på torsdag efter rundan då.
10.42
Rikard
| 2010-08-02
Har vi nån som kört förut och hittar vägen? tror det är där det hänger på.. går inte att stanna i varje korsning o fundera på vägen. sen måste vi ha en bra stopplan, 3 stopp låter optimalt, tror mer på 5+10+5 min efter vid ca 9, 18 och 27 mil. Vi måste hitta bra ställen o stanna på och fylla flaskor.. Men vädret e klart en faktor att räkna med. Men vi verkar ju va 6 st nu iaf som e intresserade. Kan Amir tänka sig att va lagledare, de e ju trots allt ditt förslag? Jag har mail Saubuggl@hotmail.com tel.070 7886626.
30+ Gänget
Christer
| 2010-08-02
Amir har kört ett antal gånger förut så han borde kunna pricka in några bra depåstopp.
Jag har inte kört förut men funderade på om man kunde hänga ihop med 30+gruppen i början och sedan bara fortsätta när de stannar.
10.42
Andreas
| 2010-08-02
Hej alla. Jag trampar om inte vädret är för trist. När vi körde på 10.42 förra året var vi 3 man från ca 13 mil, och 2 man från ca 22 mil. Vi körde dessutom fel på 15 minuter samt hade broöppning och det var satans varmt. Således är det ganska lätt för ett par starka herrar att köra på 10 timmar. Jag tycker bestämt att vi skall köra vårat tempo från start och inte åka mastergrupp de första milen vilket bara sinkar. Jag hittar helt ok, så det lär inte bli några stopp för att kolla kartan, dock några temposänkningar för det är en del höger o vänster. Dock hoppas jag och skriver på ett trevligt sätt att folk förstår att några kommer att släppa och det är ingen ide att skrika lucka om temposkillnaden är för stor. Jämför inte detta med Vätternrundan, men tänk så här: 20 mil + en söndagsrunda. Det är ju inte så farligt.
Bra intresse
Amir
| 2010-08-03
Äntligen börjar det bli tillräckligt många i sub 10.42 gänget. Det stämmer att jag kört ett antal Mälaren runt men vågar inte träda fram som ledare.
Har inte tränat särskilt mycket på sistone, är rädd att inte hitta vägen och har dessutom ett svullet högerknä som kan tvinga mig att ge upp tidsambitionen.
Andreas verkar som en given leddare för uppdraget och själv ser fram emot att kunna cykla runt Mälaren i ert sällskap.
10.42
Andreas
| 2010-08-04
Jag tar gärna på mig ledarrollen. Självklart är farten viktig, men alla MÅSTE förstå att VÄXLINGARNA måste vara MJUKA och JÄMNA utan RYCK annars får vissa det svårt efter 20 mil. Det skall mycket till om jag inte kommer, men är det konstant heldagsregn så ställer jag in, men lite dugg är inga problem. Vad kul det skall bli!
10.42
Rikard
| 2010-08-04
Andreas! (och alla andra aspiranter på 10:42)
kan inte du som är rutinerad och har lite koll börja fundera på ett upplägg med stopp, hur långa o hur många? Den där IC kiosken i köping är väl ett givet stopp eftersom det sker en stämpling där? Så man vet hur man ska planera med vätska och bars mm... om vi kör totalt tre stopp på vardera 7 min så måste vi cykla dom 34 milen på 10.20, vilket borde ge en medelhastighet av 33 km/h. Ser fram mot detta, och hoppas på ok väder, lite regn bekommer inte mig iaf..
10.42
Andreas
| 2010-08-04
Återkommer i morgon med förslag på upplägg.
10.42
Andreas
| 2010-08-05
Hej alla!
Dom som skall köra på lite under loppet tar gärna någon minut och läser detta.
Målbild 10 timmar och 15 minuter, 34 mil. 34 km/h rullsnitt. Mycket flack bana, dock några städer.
Risk för mindre regn på eftermiddagen, dock lite vind vilket är viktigare. Bra förutsättningar alltså.
Starten går 5:58, anmäl er som solo. Vi träffas ett par minuter innan vid starten. Kom i tid.
Vi kör stora Drottningholmsvägen samt Västerbron, alltså ingen cykelbana, knappt ngn trafik ändå.
Vi stannar 3 SNABBA gånger. Strängnäs (vet ej var), Köping, OK i Skolsta (efter Enköping innan Bålsta). Man kissar och fyller på flaskor.
Övrigt:
Är man modig åker man med endast två flaskor, den kloke tar exstraställ bakom sadeln. Observera att regn kyler ner huden, vilket gör att man dricker mindre. De flesta kommer att klara sig på 2 flaskor, men alla vet bäst själva vad man mår bra av.
Vi kör en Belgisk kedja men JÄMNA växlingar, tätt på framhjul och bakhjul.
Kommunicera på vänligt sätt om någon klantar sig, ropa sist så slipper det bli en liten lucka varje gång!!! Har vi en dålig kedja så blir det ganska långa sista 10 mil för vissa.
Är eller blir du trött så lägg dig på rulle men kommunicera detta till alla så inte kedjan stannar av. Är man sliten efter 20 mil är det 14 mil kvar. Det är mycket att bita ihop. Det är inget misslyckande att ligga på rulle ett antal mil. Det är heller inget misslyckande att åka av, det här är ett hårt lopp, och det kommer grupper bakom, således slänger du inte kartan du fick i starten. Fri fart från Bålsta då det är ca 4 mil kvar. Det är ju ett lopp trots allt.
Välkommen i morgon. Bara Glädje.
Noop
Danne G
| 2010-08-06
Halloj! Efter viss tvekan har jag beslutat att ej köra imorn. För många och för stora utmaningar och önskar Er tappra ett stort lycka till och är övertygad Ni löser antagna mål!
Mvh Danne