Crescendo Vårklassiker - Hovare i toppen bland Valhallcyklister.
Mats E.
| 2010-05-17
Måste hylla min kompis Marco Jeres som spurtade till sig en 4:e plats på Carrera vårklassiker på Ekerö. Låg med högt i huvudklungan genom hela loppet och såg till att få position in på upploppet och var så nära att klippa spurten men fick se sig slagen av en Valhallcyklist. 2 Valhall var även i utbrytning så en 4:e plats i sitt första motionslopp.
Valhall körde exemplariskt som lag, medans vi Hovare som inte har någon tävlingsvana inte körde som ett lag men tog ändå några topp-10 placeringar. 2 Valhallcyklister låg i en utbrytning som höll i 7-8 mil av 9.
Grymt kört Marco.
Själv krampade låren på upploppet när jag låg 3:a i klungan och jag fick se mig passerad av Marco och Rickard ?Lundberg?.
Om jag inte missade någon (kan ha gjort det då jag hade kramp och mest såg mållinjen) så kom Rickard ?Lundberg? 6:a och jag 7:a. Kan dock varit någon cyklist på kanterna före oss. Fanns även fler Hovare med som jag inte såg hur det gick för.
Kul lopp som jag kan rekommendera andra att köra nästa år!
Jag vet att det är ett motionslopp, men att kämpa om placeringar och spurta går inte att låta bli när de har en stor uppblåst markering för mål :-)
Hur är det med Trafiken?
Scott
| 2010-05-17
Tjena, tycker också att loppet verkar kul, men hur är det med trafiken, var vägarna avstängda eller får man väja för bussar och annat som man ibland kan få göra på Torsdagsträningarna t ex?
Ibland sitter man ju med hjärtat i halsgropen då man haft en nära-buss-upplevelse, hade ni flaggvakter osv?
Onödig spurt...
Lena
| 2010-05-17
Fast känns ganska onödigt att spurta om platserna för en placering över 100 i ett motionslopp....
En av mupp-gubbarna som hängt svans på oss Hofvettjejer i 9 mil försökte spurta om på insidan av Nina, drog ner henne i marken med totaldemolerad cykel och knäckt ram som resultat. Nina själv klarade sig tack och lov ganska bra. Så j..la onödigt.
Om man nu drar fördel av att ligga bakom några som drar i motvinden hela loppet (vi körde lagtempo) så måste man väl för fasen inte köra förbi de sista hundra metrarna eftersom man ändå får samma sluttid i klungan??
Även som mupp kan man väl agera någotsånär sportsligt eller är det för mycket begärt?
håller med
| 2010-05-17
Om man ligger bakom en klunga uder ett lopp så kan jag hålla med om att det är onödigt och osportsligt att spurta sista sträckan. Speciellt om man får samma tid. Annat vore om det gällde toppplaceringar.
Klunga?
| 2010-05-17
Vi var inte direkt en klunga utan en fem kvinnor stark lagtempogrupp. Dess mindre anledning att köra förbi sista metrarna. Utan oss hade det tagit betydligt längre tid för mupparna att ta sig runt....
fel sida!
Susanne B
| 2010-05-17
..dessutpom köra "spurten" på insidan då lagtempot kört "vänsterkedja". Men var väl för mycket vind på den sidan! Otroligt tråkigt att sånt ska behöva hända på ett motionslopp. Hoppas verkligen att Nina har "råd" att komma tillbaks, både ekonimiskt och psykiskt!
Jodå Mats
| 2010-05-17
Lundberg är rätt, Tack för ett roligt loppMats hälsa Marco .
Tråkigt med vurpan hos tjejjerna hoppas det gick bra med Nina och att hon kommer igen.
Jodå det är trafik åt båda hållen så det gäller att vara vaken, Dock så funkade det super i klungan inga vurpor eller konstigheter (vad jag såg) utan det var en trevlig sväng.
Ruggit starka valhall killar som höll undan i blåsten där blir man impad.
Lovar ligga först nästa helg å se er kämpa :)
Hälsn Rickard
Först hela rundan.
Mats
| 2010-05-17
Rickard: Ja det va riktigt skoj! Nästa vecka kommer du ligga i utbrytning från start till mål och efteråt knappt ens vara trött, helt säker!
skillnad.....
Susanne B
| 2010-05-17
......som sagt, skillnad på klungkörning och lagtempokörning. På tävling och linjelopp är det en helt annan sak!
Roligt lopp.
Marco J
| 2010-05-18
Tråkigt att alla inte hade lika kul som oss i snabbgruppen. Känner mig själv lite som en mupp för att jag var med i en spurt. Vet inte riktigt om detta kändes som ett rent motionslopp. Det innehöll ju tom taktikkörning så en spurt i snabbgruppen kanske var befogad? Vi i hofvet hade iaf ingen taktik men roligt det hade vi!
Blev lite ägd i stenhårda intervaller ikväll, Oskar, Stefan och Otto? visade vart skåpet ska stå. Så nu får vi se om jag ens tar mig runt på Roslagsvåren =)
Filmade lite från loppet. Se länk.
Medskickad länk: Videosnutt
kul film!
Oskar Ekman
| 2010-05-18
Kul med en film! Även om min fru undrar vad jag håller på med när jag bänkar mig och kollar cykelhemvideor direkt efter tisdagsträningen.. man är sjuk.. på ett bra sätt!
Ännu sjukare när man analyserar filmen åxå.. typ 3,20 in är ett bra exempel på hur man skall köra. Kallt. Längre fram blir du lite för sugen på caben framför... Fortfarande en gåta hur två killar kan hålla 10-15 starka cyklister bakom sig på en sådan bana. Även om Klossen är sjukt stark... och chipskillarna i klungan jobbade motvals hela tiden.
Du kommer att vara med bra i RV. Se till att sätta in en rejäl tempohöjning sträckan där vi tävlade i torsdags. Ta inte en sekundmeter på nosen innan dess. Gå ihop 4-5 och kör stenhårt. Då ryker mer än hälften av rullåkarna skall du se!
Aupa Hofvet.
ps I Roslagsvåren spurtar man inte. Tro mig. Det är det ingen som vill göra.
ps2 säger han som landade i busken vid KM spurten om sjätteplatsen i höstas.. jaja, man mognar.. tror jag.. hoppas jag..