Randonneursäsongen närmar sig....
Åke Pettersson
| 2010-03-11
Randonneurpremiären närmar sig! När kommer banbeskrivningarna för de nya sträckorna söder om staden?
Vi säger som SJ: Vi är försenade p.g.a. snön!
Åsa och Henrik
| 2010-03-11
Ja nu äntligen nalkas säsongen. 2o mila och 30 mila är färdigrekade med färdigskrivna vägnötter varför vi borde kunna lägga ut dem ganska snart. 40 mila och 60 mila ligger lite sämre till. Den, ur skidsynpunkt, trevliga vintern har tyvärr inneburit att vi inte har kunnat cykla och reka klart 40 mila och 60 mila. Vi räknar dock med att reka helt klart innan loppen. Det finns dock risk för ”just in time” leveranser. Vi skall göra ett försök att återuppta rekandet nu till helgen. Vi känner oss dock lite oroliga för cykelformen då vi inte minns när vi cyklade senast. Det är sålunda osäkert när vi lägger upp 40 mila och 60 mila på nätet. Vi hoppas dock att sträckningarna vi visade på randonneurupptakten i stort sett står sig. Det som kan skilja är att vi väljer korta avsnitt med grus istället för korta avsnitt med 2+1.
Karta?
| 2010-03-18
Fint att vägbeskrivningarna nu kommit! När jag försöker identifiera vägsträckningen på kartan så är det verkligen inte lätt att följa banan - jag antar att det måste ske "live" (med risk för felkörningar). En kartbild med inritad sträckning skulle vara fint...
Kommer det verkligen att gå att genomföra 20-milaren den 27 mars?? Här I Roslagen är det praktiskt taget omöjligt att cykla på mindre landsvägar - där plogentreprenörer inte har velat sätta ned plogbladen i vägytan - med isryggar, och djupa spår i packad snö som följd....
Vi jobbar på karta!
Henrik
| 2010-03-18
Åsa jobbar med att föra över GPS filerna till en kartsida, men för tillfället så strular det mest! Hon har dock lyckats förr varför jag tror att det endast är en tidsfråga.
När det gäller genomförandet så finns inte att ställa in på kartan. En bra gissning är att dubbdäck krävs.
Är man ovan att köra tidig vår så är det direkt att avråda att att köra utan dubbdäck. Tänk säkert tänk klokt! Med dubbdäck på så brukar det dock gå bra.
Provkört halva 20 mila!
Henrik
| 2010-03-19
Jag provkörde idag de 10 första milen av 20 mila. Huvuddelen av vägarna var helt isfria. De vägar som hade lite is kvar var den smala vägen ifrån strax innan Sorunda till 225 strax innan vägskälet till Torö samt genvägen över Kagghamra till transportsträckan ifrån 225 till färjan. Det var dock breda bilspår utan asfalt man kunde köra i (och i stort sett inga mötande bilar) och på de få ställena där isen var heltäckande var den så sträv/uppluckrad och ganska tunn att det inte var några problem att få fäste. Summasumarum idag så hade dugt med mönstrade däck gärna 28:or eller fetare då det även var gott om grus på vägarna. En inte helt dum gissning är sålunda är att Södertörnsdelen är helt isfri nästa vecka. Nu har jag inte kört sista tio men med den milda prognos vi har så skulle jag nog gissa på helt isfria vägar där också.
Provkört skogarna norr om Gnesta!
Henrik
| 2010-03-21
När jag och Åsa rekade klart 40 mila igår så körde vi samma rutt som 20 mila går hem från Gnesta. När jag körde första halvan av 20 mila så funderade jag på de sista 10 milen. Den bit jag var mest orolig för var "skogarna" norr om Gnesta. Men när vi körde dem igår så insåg var de i stort sett isfria. D.v.s. om prognoserna står sig så bör det bli helt isfritt. Natten innan riskerar dock att bli avgörande. En klar natt och blöta vägar kan göra vägen förrädisk. Vi har dock ändrat starttiden till 09:00 med tanke på att efter klar natt följer solig morgon och då hinner isen förhoppningsvis tina (gäller dock tyvärr inte skuggiga partier). Jag såg även andra fördelar med uppskjuten start när jag provcyklade, tex pizzerian i Sorunda (med favoritpizzan mezzaluna) öppnar först 12:00 och butiken på Torö har valt att öppna först 10:00 på lördagar (och det är trevligare med entusiastdriven skärgårdsbutik än med P-automaten BA 1000 vid hamnen).